Boboteaza reprezintă momentul naşterii spirituale a
Mântuitorului, ziua în care a fost botezat Iisus Hristos de către Ioan Botezătorul.
Pe 6 ianuarie, creştinii prăznuiesc Botezul Domnului,
eveniment sfânt, cunoscut în tradiţia populară sub denumirea de Bobotează.
Totodată, la marele praznic împărătesc al Botezului Mântuitorului în apa
Iordanului, denumit şi Epifanie sau Teophanie, se prăznuieşte sfânta şi
dumnezeiasca arătare a Domnului Iisus Hristos.Termenii de Epifanie sau
Teophanie, care provin din limba greacă (în traducere înseamnă „arătare",
„descoperire"), se referă la momentul când Iisus a fost botezat: atunci
cerurile s-au deschis, Duhul lui Dumnezeu S-a coborât în chip de porumbel şi a
stat deasupra Sa, iar Tatăl ceresc a mărturisit: "Acesta este Fiul Meu cel
Iubit, întru Care am Binevoit!" (menţionează evanghelistul Matei 3, 17).
De aceea, referindu-se la afirmaţia Tatălui ceresc, Sfântul Ioan Gură de Aur
spune:"Hristos n-a ajuns cunoscut tuturor când S-a născut, ci când S-a
botezat". De fapt, Boboteaza (Botezul Domnului) este o manifestare a celor
trei Persoane ale Treimii: Fiul este botezat în Iordan de către Ioan, Spiritul
Sfânt se coboară asupra lui Iisus în chip de porumbel, iar Tatăl din cer
declară că Iisus este Fiul său.Iisus a primit Botezul la vârsta de 30 de ani,
vârsta maturităţii la evrei, iar de atunci a început să propovăduiască. În
Evanghelii se spune că Iisus a venit din Galileea la râul Iordan, unde boteza
Ioan, cerându-i acestuia să-l boteze şi pe El. Iisus nu avea nevoie să fie
curăţit de păcate, deoarece era Dumnezeu-Omul; prin Botez însă, Iisus voia să
sfinţească creaţia. Tot în
Evanghelii se spune că, odată cu botezul
Mântuitorului se redeschid izvoarelor harului, închise pentru om şi pentru
întreaga creaţie, iar rugăciunea rostită la slujba de Bobotează: "Astăzi
firea apelor se sfinţeşte...", are o semnificaţie aparte. Harul lui Dumnezeu
se pogoară în timpul slujbei de sfinţire a apei doar peste apa pregatită din
timp pentru acest moment. Acceptând să Se cufunde în Iordan, Hristos l-a
îngropat pe vechiul Adam şi, astfel, El a început zidirea unui om nou. Hristos
a curăţit prin cufundarea Sa în Iordan creaţia întinată de căderea omului în
păcat şi a înlăturat puterea satanei. Astfel, când Iisus S-a lăsat botezat de
Ioan, izvoarele harului s-au pogorât peste creaţie.În rugăciunea rostită la
sfinţirea apei pregătită pentru Botez, preotul invocă venirea Duhului pentru
curăţirea apei de lucrarea puterilor demonice, pentru ca ea să devină, prin
pogorârea Duhului Sfânt, un loc al naşterii omului nou, botezat în Hristos
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu